Handleiding hoe je Word gebruikt

Lees hier handige tips en tricks over Word

Al vele jaren is Microsoft Word koploper onder de tekstverwerkingsprogramma’s. Het is de ideale ondersteuner bij het schrijven van teksten in correct Nederlands (met spellingscontrole) en je kunt er werkelijk allerlei handige tricks mee toepassen.

Maar, niet iedereen kent eigenlijk al die tips en tricks die er juist voor kunnen zorgen dat jouw boek perfect voorzien is van voetnoten, de juiste regelafstand, paginanummering of handtekeningen. Daarom bieden we je hier een handige handleiding voor Word die ervoor zorgt dat je het boek netjes kunt afwerken.

Waarom zou je werken met Word?

Microsoft Word heeft ontelbaar veel handige functies die ervoor kunnen zorgen dat je boek er professioneel uit komt te zien en netjes afgewerkt is. Door al deze toepassingen kan je een tekst heel goed bewerken naar je favoriete stijl, met eigen opmaak.

Zo bestaan er veel handige Microsoft Word templates die niet alleen ideaal zijn voor vormgeving in 1 specifieke stijl, maar ook om een nette uitstraling te creëren die vervolgens op iedere pagina toegepast wordt. Word fungeert daarnaast ook als corrigerende factor die je fouten direct laat zien, zodat je deze gelijk kunt verbeteren.

Gebruik handige Microsoft Word templates voor meer overzicht

Werken met Microsoft Word templates komt echt als geroepen wanneer je op zoek bent naar een professionele uitstraling van je boek. Met deze templates zorg je er namelijk voor dat alles in dezelfde stijl wordt weergegeven, zodat het eruit gaat zien als één mooi geheel.

Een template (of sjabloon) kun je openen via “Bestand > Nieuw document”. Daar zie je al dat er diverse templates naar voren komen, bijvoorbeeld voor het maken van een cv, rapport of brief. Dit zijn de standaard varianten, maar je kunt zelf ook heel eenvoudig een eigen template maken. Dit doe je door een nieuw document te openen, daar je eigen vormgeving op toe te passen en dit vervolgens op te slaan als sjabloon.

Je kiest dan voor “Opslaan als > Bestandsnaam ‘Sjabloon Boekenmakers’” en bij het vakje “Opslaan als” vink je aan: Word-sjabloon of Word-template.

Zo ontwerp je een voorblad in Word

Eén van de belangrijkste onderdelen van je boek is natuurlijk het voorblad. Een voorblad in Word ontwerpen is heel erg eenvoudig, maar je moet even weten waar je moet zoeken. Via Invoegen > Pagina’s > Voorblad vind je allerlei praktische voorbeelden die je zelf helemaal nog kunt vormgeven naar eigen stijl. Door naar “Opmaak” te gaan kan je dit eenvoudig realiseren.

Creëer een multifunctionele inhoudsopgave in Word maken

Om het overzicht in je boek te bewaren is het verstandig om een duidelijke inhoudsopgave in Word te creëren. En wil je ook digitaal indruk maken op potentiële lezers? Dan is een interactieve opsomming van alle pagina’s waar men op kan klikken helemaal geweldig. In Microsoft Word is het mogelijk om een aangepaste inhoudsopgave te maken door naar Start > Stijlen > Stijl maken te gaan. Je geeft de stijl een naam en past deze toe op alle paginatitels.

Vervolgens ga je naar Verwijzingen > Inhoudsopgave > Aangepaste inhoudsopgave > Opties en pas de naam van de aanpassing aan. Druk op enter en sla de aangepaste inhoudsopgave op. Vanaf nu kan je duidelijk de nieuwe inhoudsopgave zien, waarbij je vanuit daar ook met 1 klik direct naar de diverse paginatitels kunt gaan.

Zo pas je paginanummering toe in Word

Het toepassen van paginanummering in Word doe je via Invoegen > Paginanummer > gewenste plek voor nummering. Meestal wordt de nummering rechts onderaan de pagina toegepast. Maar, zoals velen wil je misschien geen nummering op je voorblad. Je kunt er dan voor kiezen om te klikken op “Eerste pagina afwijkend” of door te kiezen voor “Opmaak paginanummers” en hier alle voorkeuren handmatig op te geven, bijvoorbeeld wanneer je pagina 1 na de inhoudsopgave in Word wil laten beginnen.

Vergeet nooit om de regelafstand in Word aan te passen. Zo doe je dit:

Meer of juist minder regelafstand in Word creëren is essentieel voor de leesbaarheid van de tekst in je boek. In Microsoft Word doe je dit heel eenvoudig. Ga naar Start > Regel- en alinea-afstand (het icoon met 1 blauw pijltje naar beneden en 1 naar beneden + regels) en kies voor de gewenste afstand.

Maak handig gebruik van een voetnoot in Word

Ga je veel gebruikmaken van bronnen in je boek? Dan is het toevoegen van voetnoten in Word essentieel. Het is belangrijk dat je bronnen netjes rangschikt op de pagina’s. Vaak wordt dit gedaan onder iedere pagina waar bronnen voor gebruikt zijn óf op een bronvermeldingspagina aan het einde van je boek.

Een voetnoot in Word invoegen doe je als volgt. Ga naar Verwijzingen > Voetnoot invoegen en selecteer de gewenste vormgeving voor het plaatsen ervan. Via deze weg kun je ook heel eenvoudig een voetnoot bewerken of verwijderen.

Hoe werkt Microsoft Word online? En wat is het voordeel?

Voor het gebruik van Microsoft Word online hoef je niet het hele Microsoft Office pakket te installeren. Je kan namelijk met een Microsoft-account gewoon inloggen op de online-versie van Word. Wanneer je in de linkerhoek op de 9 puntjes in de mailbox van Microsoft Outlook klikt, krijg je eenvoudig toegang tot Word, Excel, Powerpoint en andere Office-programma’s.

Alle documenten die je maakt in Microsoft Word online, sla je op in OneDrive. Meestal gebeurt dit automatisch, dus het is wel verstandig om er aan het begin al een unieke naam aan te geven, zodat je deze makkelijk terug kunt vinden. Het grote voordeel van de online-versie van Microsoft Word is dat je deze documenten overal, online kunt openen.

Hoe werkt een pagina verwijderen in Word?

Een pagina verwijderen in Word is erg eenvoudig, hiervoor kun je die specifieke pagina selecteren en vervolgens op backspace drukken. Daarnaast is het ook mogelijk om dit te doen via “CTRL+G” of “Option + Command + G”. In het scherm dat dan verschijnt typ je bij “Paginanummer invoeren:” het paginanummer in en daarachter: /page.

Hoe plaats je een digitale handtekening in Word?

Er zijn meerdere mogelijkheden om een handtekening in Word te plaatsen. Zo zou je deze natuurlijk op kunnen schrijven, in kunnen scannen en het vervolgens via afbeeldingen kunnen toevoegen. Dit wordt echter nooit zo mooi als een digitale handtekening. Je kunt deze handtekening in Word zelf met je trackpad tekenen. Ga hiervoor naar de menubalk, klik op “Tekenen” en zet “Tekenen met trackpad” aan. Vervolgens kun je jouw digitale handtekening schrijven met je trackpad op de plek waar je dit wilt.

Geschreven op:

Meer informatie?

Heeft advies of meer informatie nodig of wilt u een offerte aanvragen? Neem contact met ons op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten